
انقلاب صنعتی چهارم و اقتصاد دیجیتال

به گزارش واحد رسانهها و ارتباطات سازمان ملی کارآفرینی: اقتصاد دیجیتال شبکه جهانی فعالیت های اقتصادی، تراکنش های تجاری و تعاملات حرفه ای است که توسط فناوری های اطلاعات و ارتباطات (ICT) امکان پذیر می شود و می توان آن را به طور خلاصه به عنوان اقتصاد مبتنی بر فناوری های دیجیتال خلاصه کرد.
دان تاپسکات برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ در کتاب پرفروش خود به نام اقتصاد دیجیتال: وعده و خطر در عصر هوشمندی شبکه ای، اصطلاح اقتصاد دیجیتال را ابداع کرد.
نیکلاس نگروپونته، مؤسس آزمایشگاه رسانه ای مؤسسه فناوری ماساچوست و نویسنده کتاب «دیجیتال بودن» در سال ۱۹۹۵، اقتصاد دیجیتال را با استفاده از «بیت ها به جای اتم ها» توصیف کرده است.
اقتصاد دیجیتال در مقابل اقتصاد اینترنت
اوایل اقتصاد دیجیتال به دلیل وابستگی به اتصال به اینترنت، گاهی اوقات اقتصاد اینترنتی، اقتصاد جدید یا اقتصاد وب نامیده می شد. با این حال، اقتصاددانان و رهبران کسبوکار ادعا میکنند که اقتصاد دیجیتال پیشرفتهتر و پیچیدهتر از اقتصاد اینترنتی است، که در یک تعریف، به سادگی به معنای ارزش اقتصادی ناشی از اینترنت است. اقتصاد دیجیتال نشان دهنده حرکت از سومین انقلاب صنعتی به انقلاب صنعتی چهارم است. انقلاب صنعتی سوم که گاهی انقلاب دیجیتال نامیده می شود، به تغییراتی اشاره دارد که در اواخر قرن بیستم با گذار از دستگاه های الکترونیکی و مکانیکی آنالوگ به فناوری های دیجیتال رخ داد. چهارمین انقلاب صنعتی مبتنی بر انقلاب دیجیتال است زیرا امروزه فناوریها به پل زدن بین دنیای فیزیکی و سایبری ادامه میدهند.
اهمیت اقتصاد دیجیتال
اگرچه برخی از سازمانها و افراد از فناوریها برای اجرای ساده وظایف موجود در رایانه استفاده میکنند، اما اقتصاد دیجیتال از آن پیشرفتهتر است. صرفاً استفاده از رایانه برای انجام کارهایی که به طور سنتی به صورت دستی یا بر روی دستگاه های آنالوگ انجام می شود، نیست. در عوض، اقتصاد دیجیتال فرصت و نیاز سازمانها و افراد را برای استفاده از فناوریها برای اجرای بهتر، سریعتر و اغلب متفاوت از قبل برجسته میکند. علاوه بر این، این اصطلاح توانایی استفاده از فناوریها برای اجرای وظایف و شرکت در فعالیتهایی را نشان میدهد که در گذشته امکانپذیر نبودند. چنین فرصت هایی برای نهادهای موجود برای انجام بهتر کارهای بیشتر به گونه ای متفاوت و همچنین انجام کارهای جدید در مفهوم مرتبط با تحول دیجیتال گنجانده شده است.
کارآفرینان در اقتصاد دیجیتال
کارآفرینان متعددی از فناوریهایی استفاده کردند که اقتصاد دیجیتال را تقویت میکنند تا شرکتهای جدید و مدلهای کسبوکار جدیدی ایجاد کنند که نمیتوانستند وجود داشته باشند یا در اندازه و مقیاس امروزی در نسلهای گذشته وجود داشته باشند.
این شرکتهای جدید شامل پلتفرمهای حمل و نقل Uber و Lyft هستند. پلتفرم اجاره خانه Airbnb؛ و خدمات محتوا بر اساس تقاضا، مانند Netflix و Spotify.
نمونه های تحول دیجیتال
نمونههای متعددی از شرکتهای سنتی وجود دارد که برای موفقیت در اقتصاد دیجیتال نیز تغییر شکل میدهند.
برای مثال خرده فروشان را در نظر بگیرید. اکثر خرده فروشان در ابتدا وب سایت هایی را برای فعال کردن فروش آنلاین ایجاد کردند. همانطور که جهان به طور کامل به سمت اقتصاد دیجیتال پیش می رود، خرده فروشان آینده نگر اکنون از فناوری ها برای دسترسی به مشتریان و ارائه خدمات از طریق کانال های مختلف استفاده می کنند. این خرده فروشان از فروش آنلاین و اپلیکیشن های موبایل برای شناسایی خریداران استفاده می کنند، خواه از طریق اینترنت خرید کنند یا حضوری. آنها می توانند داده های مرور و فروش هر مشتری را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند تا علایق آنها را بهتر درک کنند. و آنها میتوانند از این دادهها برای ارتباط با مشتریان از طریق رسانههای اجتماعی استفاده کنند، که امکان خدمات بهتر و در نهایت فروش بالاتر و افزایش وفاداری به برند را فراهم میکند..
موج تغییرات
اقتصاد دیجیتال امواجی از تغییر ایجاد کرده است. شرکت های جدید و روش های جدیدی برای تعامل پدیدار شده اند. با این حال، بسیاری از شرکتها و صنایعی که نخواستند یا نتوانستند از فناوریها برای تغییر عملکرد خود استفاده کنند، با کاهش فروش، کاهش سهم بازار و حتی سقوط کامل مواجه شدهاند.
بلاکباستر و سایر فروشگاههای اجاره محتوا که فناوریهای استریم را به سرعت به کار نمیبرند، فعالیت خود را تعطیل کردند. صنعت تاکسیرانی اکنون در حال رقابت برای مشتریانی است که استفاده از Uber و Lyft را راحتتر میدانند. کداک و سایر شرکتهای تجهیزات دوربین که به سمت فرمتهای دیجیتال و پلتفرمهای اشتراکگذاری آنلاین حرکت نکردند، با جایگزینی گوشیهای هوشمند و پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به جای آلبومهای فیلم و عکس، عرضه محصولات خود را به شدت کاهش دادند.
آینده اقتصاد دیجیتال
کارشناسان پیشرو کسب و کار موافق هستند که اقتصاد دیجیتال در ابتدای راه است.
برای رقابت در سالهای آینده، سازمانها – چه کسبوکارهای انتفاعی، چه نهادهای خدماتگرا، مانند سیستمهای مراقبتهای بهداشتی، یا مؤسسات غیرانتفاعی و دولتی – به رهبران و کارکنانی نیاز دارند که قادر به نوآوری باشند.
آنها باید از فناوری های نوظهور امروزی مانند اینترنت اشیا و تجزیه و تحلیل تجویزی استفاده کنند تا بهتر با مشتریان موجود و بالقوه ارتباط برقرار کنند و در عین حال کارآمدتر و موثرتر پاسخگو باشند.
علاوه بر این، آنها باید برای کشف بهترین روش برای توسعه یا استفاده از فناوریهای نوظهور یا خطر عقب ماندن با پیشروی اقتصاد دیجیتال آماده باشند.
مطالب مرتبط
جديدترين خبرها
-
ICTهای بازار سرمایه سال ۱۴۰۱ را چگونه گذراندند؟
-
اینترنت طبقاتی چطور در سال ۱۴۰۱ ارائه شد؟
-
آیا تورم موجب توسعه لندتکها میشود؟
-
پرداختیارها و چالش همیشگی تنظیمگری
-
نسخه جدید ChatGPT از ۹۰درصد انسانها هوشمندتر است
-
تغییر نکردن ساعت رسمی ایران با کاربران و کسب و کارها چه کرد؟
-
منع دستگاههای اجرایی از خرید محصولات و خدمات مشابه غیرداخلی در حوزه فاوا
-
اعطای ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به دانش بنیانها طی ۴ سال گذشته
-
شهرداری اصفهان با حکم قضایی خواستار تخلیه مرکز نوآوری هاب اصفهان شد
-
۱۰۰درصد خدمات دولت، الکترونیک و ۲۰درصد هوشمند میشود
جديدترين خبرها
-
ICTهای بازار سرمایه سال ۱۴۰۱ را چگونه گذراندند؟
-
اینترنت طبقاتی چطور در سال ۱۴۰۱ ارائه شد؟
-
آیا تورم موجب توسعه لندتکها میشود؟
-
پرداختیارها و چالش همیشگی تنظیمگری
-
نسخه جدید ChatGPT از ۹۰درصد انسانها هوشمندتر است
-
تغییر نکردن ساعت رسمی ایران با کاربران و کسب و کارها چه کرد؟
-
منع دستگاههای اجرایی از خرید محصولات و خدمات مشابه غیرداخلی در حوزه فاوا
-
اعطای ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به دانش بنیانها طی ۴ سال گذشته
-
شهرداری اصفهان با حکم قضایی خواستار تخلیه مرکز نوآوری هاب اصفهان شد
-
۱۰۰درصد خدمات دولت، الکترونیک و ۲۰درصد هوشمند میشود
دیدگاه ها (0)